Sindrom iritabilnog kolona

Autor: Nutricionistički tim Balans

sik

Upalna bolest crijeva predstavlja funkcionalni gastrointestinalni poremećaj, simptomi su uzrokovani promjenama u načinu rada gastrointestinalnog sustava. Sindrom iritabilnog kolona predstavlja skupinu simptoma koji se pojavljuju zajedno.

Gastrointestinalni trakt predstavlja niz organa spojenih dugom cijevi od usta do anusa (otvor kroz koji stolica napušta tijelo). Hrana se probavlja pokretom mišića probavnog trakta, uz otpuštanje hormona i enzima.

Debelo crijevo apsorbira vodu te sve preostale hranjive tvari neprobavljene u tankom crijevu. Debelo crijevo mijenja neprobavljeni „otpad“ iz tekućeg stanja u krutu tvar koju nazivamo stolica. Stolica zatim prolazi do rektuma.Tijekom pražnjenja crijeva, stolica prelazi iz rektuma do anusa.

Najčešći simptomi sindroma iritabilnog kolona su bolovi u trbuhu, nelagoda okarakterizirana kao grčevi, zajedno s promjenama u radu crijeva. Simptomi sindroma iritabilnog kolona:

• stolica koja je vodenasta ili čvršća nego inače,
  • neredovita stolica ili prečesta stolica
  • stolice koje povećavaju nelagodu.

Ostali simptomi sindroma iritabilnog kolona mogu uključivati:

• dijareju – pojava vodenaste stolice tri ili više puta dnevno,
  • opstipaciju – manje od tri stolice tjedno (tijekom pražnjenja crijeva, stolica je tvrda, suha i mala volumenom),
  • sluzava, bistra tekućina – proizvodi se u crijevima,služi za zaštitu tkiva u gastrointestinalnom traktu,
  • nadutost.

Simptomi se često pojavljuju nakon konzumacije obroka.

Simptomi se mogu tretirati kombinacijom:

• promjenom prehrane i prehrambenih navika,
  • lijekovima,
  • korištenjem probiotika,

Prehrambene promjene podrazumijevaju konzumaciju manjih, češćih obroka jer veliki obroci mogu uzrokovati grčeve i proljev. Također je potrebno konzumirati obroke koji imaju nizak udio masnoća, a visok udio ugljikohidrata, kao što su integralna tjestenina i riža, cjelovite žitarice (kruh, peciva,…). Osim navedenog potrebno je svakodnevno unositi voće i povrće.

Određena hrana i piće mogu pogoršati simptome sindroma iritabilnog kolona kod nekih ljudi, kao što su:

• namirnice bogate mastima,
  • neki mliječni proizvodi,
  • pića koja sadrže alkohol i kofein,
  • pića koja sadrže povećane količine umjetnih sladila,
  • kruciferno povrće.

Osobe s sindromom iritabilnog kolona bi trebale ograničiti ili u potpunosti izbjegavati navedene namirnice. Također preporučuje se voditi dnevnik prehrane kako bi se pratilo koje namirnice pogoršavaju simptome pa djelovati potpunim isključenjem ili smanjenjem namirnica koje uzrokuju simptome u svakodnevnoj prehrani.

Prehrambena vlakna mogu poboljšati zatvor kod ljudi s sindromom iritabilnog kolona. Unos vlakana bi se trebao postupno povećavati, s 2 do 3 grama dnevno, kako bi smanjili rizik povećane pojave plinova i nadutosti.

Osim navedenog, u poboljšanju stanja, mogu pomoći i probiotici. Probiotici su živi mikroorganizmi, koji su slični mikroorganizmima koje normalno nalazimo u gastrointestinalnom traktu. Probiotici, posebno rodovi Bifidobacterium i određene kombinacije probiotika, poboljšavaju simptome sindroma iritabilnog kolona. Probiotike možete pronaći u dodacima prehrani – tablete i prah, te u nekim namirnicama, kao recimo fermentiranim mliječnim proizvodima.

Komentiraj

komentara