Trovanje hranom

Autor: Nutricionistički tim Balans

priprema-mesa-za-friz

Alimentarne toksoinfekcije (alimentarne intoksikacije, otrovanja hranom) bolesti su koje nastaju nakon konzumacije zagađene hrane (i vode). Za razliku od ostalih crijevnih zaraznih bolesti, posebno bakterijskog uzroka, koje bilježe pad pobola u područjima u kojima standard stanovništva i higijenski uvjeti postaju bolji, alimentarne toksoinfekcije i dalje predstavljaju problem za sve zemlje, pa i one najrazvijenije. Tome pridonosi i suvremen način života, u kojem dominantnu ulogu ima industrijska proizvodnja hrane.

Prije 50-tak godina namirnice su proizvedene i prodavane lokalno, dok se danas namirnice distribuiraju nacionalno i internacionalno. Globalizacijom izvora hrane, povećava se mogućnost kontaminacije u jednoj i uzrokovanje bolesti u drugoj zemlji. U današnje vrijeme prevladavaju bakterija roda Campylobacter sp. i Salmonella sp., dok je kod parazita najčešća Giardia lamblia. Najveću smrtnost izazivaju sojevi Salmonella sp., Listeria monocytogenes, Toxoplasma gondii i virusi tipa Norwalk.

Enteritis uzrokovan aeromonasom – U hrani ga najčešće nalazimo u plodovima mora (riba, kozice, školjke), puževi, vodi za piće, ali i izoliran iz brojnih drugih namirnica. Simptomi: vodena stolica, želučani grčevi, blaga groznica te povraćanje.

Gastroenteritis uzrokovan Bacillus cereus – Izvor iz hrane: škrobne namirnica (riža), začini, osušena hrana, mlijeko, mliječni proizvodi, jela od povrća, umaci. Postoje dva karaktera oboljenja:
a) Sindrom dijareje – akutna dijareja, mučnina i trbušna bol.
b) Sindrom povraćanja – akutna mučnina, povraćanje, trbušna bol i ponekad dijareja.

Botulizam – Većina slučajeva javlja se zbog greške u konzerviranju hrane (većinom u kućanstvima) npr. fermentacija, salamurenje, dimljenje, kiselinsko ili čuvanje u ulju. Simptomi oboljenja: povraćanje, trbušna bol, umor, mišićna slabost, glavobolja, vrtoglavica, smetnje u vidu (mutnoća, dvostruki vid, raširene zjenice, nereagiranje na svjetlost), zatvor, suha usta, teškoće pri gutanju i govoru, paraliza dišnog sustava i srca. Zbog paralize disanja smrtnost je do 10% (zemlje u razvoju).

Bruceloza („povrtna“ groznica) - Izvor oboljenja je za svaki soj karakterističan, pa tako za Brucella abortus izvor su krave, Brucella melitensis ovce i koze, dok za Brucella suis izvor su svinje. Karakteristični simptomi oboljenja su: neprekidna, nepravilna ili groznica na mahove, umor, znojenje, glavobolja, zimica, zatvor, svrbež, gubitak težine, anoreksija..

Kampilobakterioza – Glavni izvor: sirovo mlijeko i sirova ili nedovoljno kuhana perad. Simptomi oboljenja su: groznica, teški trbušni bolovi, mučnina, dijareja (slaba do izrazita i vodenasta, ponekad s krvi i sluzi).

Kolera – Preko hrane: morska hrana, povrće, kuhana riža, sladoled.. Simptomi karakteristični za navedenu zarazu su: obilna vodenasta dijareja (uzrokuje tešku dehidraciju), kolaps i smrt u nekoliko sati ako se tekućina i soli ne nadomjeste, trbušni bolovi i povraćanje. Može doći rijetko do kronične infekcije žučovoda, ali je povratna i traje po nekoliko godina.

Enteritis uzrokovan Clostridium perfringens – Ako namirnica nije propisno zagrijana prije konzumiranja, vegetativne stanice uzrokuju bolest. Hrana: meso, perad (kuhana, složenci). Simptomi oboljenja su: trbušni bolovi, dijareja, rijetko povraćanje i groznica, a u većini slučajeva dovodi do trovanja hranom.

Infekcije uzrokovane s Escherichia coli - Simptomi su različiti za pojedini soj bakterija:
a) EPEC adherira na sluznicu crijeva – povraćanje, dijareju, trbušni bolovi, groznica,
b) ETEC otpušta enterotoksine – dijareja (blaga do teška poput kolere), trbušni grčevi, povraćanje, dehidracija i šok
c) EIEC upalna bolest sluznice – invazija i umnožavanje u epitelnim stanicama crijeva. Groznica, teški trbušni grčevi, povraćanje, vodenasta dijareja (<10 % krv i sluz u stolici)
d) EHEC – trbušni grčevi i vodenasta dijareja koja prelazi u krvavu (hemoragični kolitis). Groznica i povraćanje.
Način prijenosa EPEC, ETEC, EIEC: fecesom onečišćena voda i hrana. Sporo hlađenje/duže čuvanje hrane povećava rizik. EHEC većinom preko sirove ili nedovoljno kuhanih mesnih proizvoda i mlijeka.

Jersinioza – Osoba se najčešće zarazi konzumiranjem svinjskog mesa (jezik, krajnici, crijevo), salamurenog ili nesalamurenog, mlijeko i mliječni proizvodi. Simptomi oboljenja: trbušni bolovi, dijareja, blaga groznica, ponekad povraćanje.

Listerioza – Hrana: sirovo mlijeko, svježi sir, mesne paštete, svinjski jezik u hladetini, sirovo povrće i narezani kupus. Simptomi bolesti poput gripe, groznica, glavobolja, povremeno želučano-crijevni problemi.

Salmoneloza – Hrana: nepasterizirano mlijeko, sirova jaja, meso, začini, salate, čokolada.. Simptomi: groznica, glavobolja, mučnina, povraćanje, trbušni bolovi, dijareja.

Šigeloza (bacilarna dizenterija) – Visokorizične su nekuhane namirnice: miješane salate, povrće, voda i sirovo mlijeko. Simptomi se očituju kao trbušni bolovi, povraćanje, groznica, dijareja (vodenasta S. sonnei do dizenterična s krvi S. dysenteriae).

Komentiraj

komentara